Organisk og betalt søk

I dette innlegget skal jeg ta for meg hva organisk og betalt søk er, og hva som er forskjellen på disse. Jeg har nylig skrevet et reflekterende innlegg om nettbutikken som jeg og to andre studenter har satt opp som en del av eksamensoppgaven. Jeg hadde satt stor pris på om du ville lese innlegget og gi meg tilbakemelding. Innlegget finner du her.

Organisk søk

Omega Media beskriver definerer organisk søk slik: «Organisk søk er en resultatopplisting fra søkemotorer (Google, Bing, Safari). Resultatene blir ranger etter hvor relevante de er i forhold til søkefrasen som blir skrevet inn i søkefeltet.» Dette betyr at når du gjør et søk etter for eksempel terrassebeis, vil de mest relevante produktene og ofte de produktene med høyest kvalitet komme på toppen i Google-søket ditt. Organisk søk har revolusjonert måten markedsførere gjør jobben sin på. Mye av grunnen til dette er at dagens forbrukere ikke drar til nærmeste butikk som selger beis, men heller gjør et søk på nett for å finne mer informasjon om priser, kvalitet og likende.

Forbrukere evaluerer markedet i mye større grad enn før. Derfor er det så viktig å være synlig på nett. Under kan du lese enda noen grunner til hvorfor organisk synlighet ses på som en av de viktigste kilden til trafikk på nettsiden din.

  • Resultatene på førstesiden av Google mottar hele 92 prosent av all søketrafikk i Google. Videre mister man så mye som 95 prosent av trafikken allerede på andresiden.
  • 33 prosent av alle klikk fra organiske søk går til siden som rangerer som nummer én i Googles organiske søkeresultat.

Hvordan rangere høyt i organisk søk?

Først og fremst må du gjøre en vurdering av innholdet ditt, slik at det er skrevet på best mulig måte, og med relevante nøkkelord som kan komme til å være med i Google-søket til eventuelle kunder. Når du har gjort dette, og er sikker på at innholdet ditt ikke kan bli bedre, kan du ta det et steg videre.

Search Engine Optimization (SEO) spiller en sentral rolle når du ønsker å rangere høyt i organisk søk. Dette brukes av markedsførere som ønsker å få en side til å rangere høyt i Google, uten å betale for annonseplass. Det er mange ting som spiller inn for om din nettside rangerer på toppen av organiske søk, under skal jeg liste noen av disse.

  • Relevant og godt skrevet innhold.
  • Gode beskrivelser under bilder.
  • Relevante linker, kilder og referanser.
  • Relevante underoverskrifter, som gjerne skiller seg ut fra andre nettsider.
  • Bruk gode tags som er relevante for ditt innhold.
  • God setningsoppbygging, tegnsetting, grammatikk og generelt godt språk. (Tilpass til din målgruppe og ditt produkt)
  • URL-optimalisering. (Les mer her)
  • Standarisert HTML koding, som følger standarene til World Wide Web Consortium. (Les mer her)

Betalt søk

Betalt søk er de øverste resultatene i søkemotoren, som ligger over de organiske søkene. Disse er markert med «Annonse» eller «sponset». Søkene som ligger helt øverst, har betalt for plasseringen gjennom Google Ads, ofte i forbindelse med en kampanje. Hvis man søker etter spesifikk informasjon om et produkt, er det oftest ikke på disse man klikker seg inn. Man scroller heller litt lengre ned til søkeresultatene Google mener er best for ditt søk, særlig om man er bevist på hvordan organisk og betalt søk fungerer. Men skal man for eksempel kjøpe seg nye sko eller er på utkikk etter en god nettbutikk, kan betalte søkeresultater være vell så relevant som organiske. Under kan du se søkeresultatet i Google av «Terrassebeis».

Hva er betalt søk

Betalt søk, eller Search Engine Marketing (SEM) kan brukes når man mener dette lønner seg i større grad enn å jobbe for å rangere høyt i organisk søk eller når konkurransen på organisk søk er for stor. Når man kjøper en annonse i for eksempel Google, belastes man for antall klikk, det vil si at du kun betaler for de som er interessert i din annonse og klikker seg videre inn fra søkeresultatene.

For å kjøpe betalt plassering i Google, må du først lage en annonse. Dette kan gjøres via Google Adwords. På samme måte som med organisk søk er det viktig å velge gode nøkkelord som er relevante for ditt produkt eller kampanje. Her er det også viktig å skille seg ut fra konkurransen. I praksis fungerer en Google-annonse slik; Du velger ut nøkkelord som du ønsker å kjøpe synlighet på, du lager selve annonsen som skal vises når noen søker etter ditt nøkkelord. Til slutt velger du hvor mye du ønsker å betale per klikk.

Hentet fra: Google

Det kan virke på noen som om den som betaler mest per klikk, får den høyeste plasseringen blant annonser, ettersom det aller oftest er flere annonsører under samme tema. Slik er det heldigvis ikke. Her rangerer Google annonser etter kvalitet, og gir deg en usynlig poengsum basert på noen faktorer. Hvor god er landingssiden din? Noe som trekker deg veldig ned her, er hvis siden ikke er optimalisert for alle enheter, som for eksempel mobil. Selve innholdet på siden spiller også en rolle, Google rangerer deg ut fra mange av punktene jeg listet under organisk søk.

Det er altså ikke bare å kaste en pengesekk på bordet for å bli høyt rangert i Google med betalt søk. Du må jobbe med nettsiden din, og gjøre undersøkelser om målgruppen din for å vite hva slags nøkkelord du skal bruke, og for å faktisk få annonsen din høyt opp i betalt søk.

Kilder

Bilde 1: https://www.mementor.no/digital-markedsforing/organisk-sok/, https://www.polemicdigital.com/w3c-compliance-is-it-a-requirement/, https://searchengineland.com/4-steps-make-organic-listings-effective-260192, https://www.omegamedia.no/organisk-sok.

One thought on “Organisk og betalt søk

  1. Fint innlegg. Jeg liker hvordan du bruker egne skjermbilder og eksempler. Du forklarer på en god måte og gjør det lett for leseren å henge med i teksten. Du har også en god oppbygning på innlegget.

    Bra jobba 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *