Growth Hacking, hva og hvordan

I dette innlegget skal jeg snakke om hva growth hacking er, hva som er målet med det, og hvordan det kan implementeres i din bedrift. Jeg kommer også til å ta for meg noen eksempler på suksessfull growth hacking.

Hva er growth hacking?

Growth Hacking er et forholdsvis nytt felt innenfor markedsføring. Det er en del delte meninger om hvorvidt en bedrift bør satse på growth hacking, men om det gjøres riktig kan dette gjøre at bedriften din vokser raskere enn ved de aller fleste andre metoder. Kort og godt er growth hacking en strategi som handler om å gjøre noe annerledes. Det vil si å finne andre, ofte billigere løsninger til tradisjonell markedsføring. Dette kan være markedsføring på sosiale medier eller viral markedsføring.

En typisk growth hacker er en person som hjelper bedriften med å skaffe og beholde kunder gjennom kreative metoder, som aller helst skal være så billig som overhode mulig. I de fleste tilfeller har growth hackeren en bakgrunn innenfor markedsføring. Et typisk team av growth hackere kan bestå av en markedsførere som ofte inntar en lederrolle, produktutviklere, ingeniører og produktledere. Deres felles mål er å skaffe flere kunder eller leads til bedriften. Dette trenger ikke bare å være igjennom markedsføring, men også gjennom produkter som er unike fra det nåværende markedet.

Målet med growth hacking

Growth hacking blir oftest brukt av bedrifter og selskaper som er i oppstartsfasen. For slike bedrifter er det helt nødvendig å skaffe seg kunder og bygge en merkevare så fort som overhode mulig, ettersom startups ofte er økonomisk sårbare. Målet med growth hacking er å skaffe så mange brukere eller kunder på kortest mulig tid. Senere i teksten skal jeg gi ett eksempel på hvordan Leo Widrich skaffet over 100 000 nye brukere til Buffer i løpet av 9 måneder, ved hjelp av growth hacking.

Growth hacking har ofte som mål å senke kostnadene per kundeoppkjøp, men også å skape lange og verdifulle kunderelasjoner. Growth hacking trenger ikke å bare fokusere på å omsette mest mulig i løpet av de neste syv dagene, det er vell så viktig å skape en lojal kundegruppe som man kan høste godt av i lang tid.

Kilde: https://cxl.com/blog/growth-hacking/

Implementere growth hacking

Det aller første du må tenke på om du skal satse på growth hacking, er produktet eller tjenesten du ønsker å selge. Det er viktig at det du skal reklamere for er perfeksjonert og er appellerende til målgruppen din. For å finne ut av dette kan du foreta analyser om målgruppen din, markedet og se på hva konkurrenter gjør. Gjennom spørreundersøkelser kan du også finne ut om produktet ditt tilfredstiller kravene målgruppen din setter til deg som bedrift. Når du har gjort dette, og perfeksjonert produktet eller tjenesten kan du gå videre i prosessen.

Det neste steget i prosessen er å sette kvantifiserebare mål. Disse målene må være sentrert rundt growth hackingen, og vise til akkurat hva du ønsker å oppnå. Om det er X antall nye brukere som registrerer seg i din kundeklubb, eller om du fokuserer på X antall salg blir opp til deg å finne ut av. Hva er best for din bedrift? Her kan det være lurt å ta i bruk OKR. Det er lett å se hvordan din bedrift ligger ann i forhold til målene om du bruker implementerer OKR i din bedrift. Jeg har skrevet et detaljert innlegg om OKR som du kan lese her.

Steg nummer tre fokuserer på testing. Testing av tilnærmingen din er helt nødvendig for enhver som skal jobbe med growth hacking. Dette er avgjørende for å finne ut av hva som fungerer og hva som ikke fungerer for din bedrift. Ved hjelp av testing og eksperimentering kan din bedrift avgjøre om det dere holder på med lønner seg, eller om dere burde endre fokus og prøve andre ting. Gjør tester ofte, slik at du har mye data, da er det lettere for deg å se hva som fungerer, og ikke minst velge en miks av forskjellige ting som fungerer for å få mest ut av growth hackingen.

Nest siste steg i prosessen er å måle growth hackingen din. Her vil jeg anbefale å bruke Google Analytics, særlig om du jobber mest digitalt eller med et nettsted. Det er viktig å se om du holder tritt med målene du har satt, for å finne ut av om du burde gå tilbake til steg tre og endre tilnærmingen din, eller om du kan fortsette til neste steg.

Det siste steget i prosessen er optimalisering. Dette steget handler om å gjøre growth hackingen litt bedre. Om det så er å finne en helt ny tilnærming, eller gå tilbake på ett tidligere mål og sette dette som hovedfokus, er det alltid noe som kan gjøres litt bedre slik at din bedrift vokser raskere. Her må du bruke all data du har samlet inn i løpet av prosessen og vurdere hva som kan gjøres bedre, men også hva som har fungert bra som du kan ta med deg videre.

Suksesshistorier

Buffer

Tidligere i teksten nevnte jeg Leo Widrich, som hjalp startup bedriften, Buffer med å skaffe 100 000 nye brukere i løpet av ni måneder. Widrich skrev to til tre gjesteblogginnlegg hver dag, de første månedene etter selskapet ble startet. Selskapet som ble startet i januar 2011, hadde allerede i April blitt omtalt verden over, og på over 100 blogger. Dette førte til over 100 000 nye brukere i løpet av de neste 9 månedene. Leo Widrich brilijante tilnærming hjalp selskapet å bli en sterk merkevare på under ett år. Dette er ett kroneksempel på growth hacking.

DropBox

DropBox, som de fleste startups startet med et svært lavt budsjett. I dag er selskapet verdt over 10 milliarder dollar. DropBox gjorde noe i startfasen som på den tiden ikke var veldig utbredt. For hver bruker som inviterte inviterte en venn, ga Dropbox vedkommende 250 mb ekstra lagringsplass til den som refererte. Dette kostet ingenting for selskapet (bortsett fra lagringsplassen) og førte til ekstremt rask vekst. Det økte antall nye brukere med nesten 60% over natten. Dropbox implementerte muligheten til å invitere venner via Facebook eller Google, og gjorde selve prosessen enkel. Dette førte også til at de holdt på de kundene de allerede hadde. Siden kundene fikk mer lagringsplass, ble sansynligheten for at de valgte å bytte til et annet skylagringsprogram svært liten.

Kilde: Viral Loop
LinkedIn

LinkedIn er en tjeneste som ligner litt på Facebook, men er mer rettet mot å finne jobber, knytte relevante akadmiske nettverk og vise frem hva du kan tilby som en jobbtaker. Growth hacken som LinkedIn hadde stor suksess med var at tjenesten deres gjorde at brukere som opprettet gode LinkedIn profiler, ble ofte vist på førstesiden av mange søkemotorer. Dette gjorde at brukerene kunne komme på førstesiden av Google hvis noen søkte på navnet deres, uten at de trengte å betale noe. Takket være dette klarte LinkedIn å vokse fra 2 millioner brukere til 200 millioner brukere i løpet av bare noen år.

Kilde: https://alltopstartups.com/2020/03/17/how-to-use-linkedin-sales-navigator-for-growth-hacking/

Hva synes du om growth hacking?

Kilder

Https://alltopstartups.com/2020/03/17/how-to-use-linkedin-sales-navigator-for-growth-hacking/, Https://rockboost.com/blog/most-iconic-growth-hacking-examples/, https://en.wikipedia.org/wiki/Growth_hacking, https://unsplash.com/photos/MdexOj4D-MU.

One thought on “Growth Hacking, hva og hvordan

  1. Her har du skrevet et godt innlegg om growth hacking! Det er mye tekst i innlegget ditt, så husk at det kan være lurt å bryte opp med noen punkter, sitater eller andre tekstformater. Spesielt avsnittene under «Implementere growth hacking» underoverskriften kunne trengt litt forskjellige tekstformater.

    Bra jobba 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *