Airbnb – verdens største hotellkjede

Airbnb er en plattform der man kan booke overnattinger nesten hvor som helst i verden. Selskapet tilbyr også det de selv kaller «opplevelser» og «eventyr». Dette kan være alt fra å se Asiatiske elefanter i dype skoger, til å kjøre hundeslede på Finnmarksvidda. Trikset til Airbnb er at de eier ingen eiendommer og har ingen turguider. De eier bare selve plattformen. En plattform er en digital infrastruktur som gjør at to eller flere grupper kan gjøre noe sammen.  Det er privatpersoner som legger ut sine eiendommer til leie, og verter fra hele verden som tilbyr opplevelser og eventyr. Airbnb tjener sine penger gjennom å ta en prosentandel av betalingen vertene får.

Hvem som helst kan booke rom eller delta på eventyr, alt du trenger er en brukerkonto. I skrivende stund har Airbnb 7 millioner overnattingstilbud, alt fra enkeltrom i Oslo til herskapshus i Frankrike. De tilbyr også over 40 000 aktiviteter over hele verden. Dette er svært god business og selskapet har en estimert verdi på 37 milliarder dollar. Ønsker du å lese mer om Airbnb sin suksess, kan du gjøre det her.

Delingsøkonomi og transaksjonskostnader

Airbnb er ett godt eksempel på delingsøkonomi, også kalt plattformøkonomi og tilgangsøkonomi. Men hva betyr egentlig dette? Skatteetaten definerer begrepet slik: «Delingsøkonomi er en forretningsmodell der privatpersoner selger tjenester eller leier ut eiendeler direkte eller ved hjelp av formidlingsselskaper.»

Delingsøkonomien har som mål å minske transaksjonskostnader for tilbyder og bruker. Transaksjonskostnader handler om de trinnene vi må gå igjennom når vi skal kjøpe noe, ikke bare selve prisen av tjenesten eller produktet. Arne Krokan har i sin bok; «Nettverksøkonomi», delt opp transaksjonskostnader i seks kategorier.

Søkekostnader: Handler om hvilke alternativer man har å velge mellom. Som nevnt tidligere har Airbnb svært mange muligheter å velge mellom. Hvis ikke dette hadde stått i system hadde det vært nærmest umulig å velge. Ved hjelp av søkefilter kan du mye lettere finne frem til det rommet eller opplevelsen du ønsker deg. Airbnb bruker også anbefalingsalgoritmer, og gir deg anbefalinger til steder basert på hva andre mennesker har likt, og basert på hvilke steder du har besøkt før.

Kilde: https://unsplash.com/photos/_pPHgeHz1uk

Informasjonskostnader handler om tillit. Hvis du skal leie ett rom er det viktig å vite at utleieren er til å stole på. Det er kanskje enda viktigere at utleieren vet at leietakeren er til å stole på, men hvordan kan man vite dette når det er fremmede mennesker fra hele verden? Airbnb løser dette på en god måte ved at huseier gir leietaker rating etter oppholdet. Rating for overnattingsteder fungerer på samme måte som vanlige hotellsider med stjerner og anmeldelser, overnattingssteder som utmerker seg spesielt kommer under kategoriene Pluss og verter som yter spesielt god service, kalles Superhosts. På denne måten bygges tillit mellom partene.

Forhandlingskostnader handler om hva tjenesten eller produktet faktisk koster. Huseiere og turguider setter sine egne priser. Som nevnt tidligere er Airbnb sin inntektskilde en prosentandel av transaksjonene på plattformen. Airbnb har så mange brukere rundt om i verden at det finnes noe i alle prisklasser.

Beslutningskostnader handler om selve beslutningen om å booke et rom eller en opplevelse. Hvilket rom du faktisk velger, ettersom det er så mange forskjellige muligheter vil man mest sannsynlig finne noe som passer godt med tanke på pris, beliggenhet osv. Etter å ha funnet ønsket rom eller opplevelse, gjør Airbnb alt de kan for at du skal fortsette til betaling. De har blant annet lagt til mulighet for å lagre bookingen, slik at du kan komme tilbake senere å betale.

Evalueringskostnader handler om hva man gjør etter oppholdet. Levde rommet eller opplevelsen opp til forventingene? Hvorfor/hvorfor ikke? Det er svært viktig med anmeldelser fra begge parter slik at andre mennesker kan vite om leietaker er til å stole på, og ikke minst hvordan overnattingsstedet faktisk er.

Tvangskostnader handler om å ha muligheten til å få refundert penger. Dersom du har møtt på ett problem under oppholdet eller opplevelsen kan du spørre verten om å få refundert penger, hvis partene ikke blir enige innen 72 timer får man muligheten til å be Airbnb steppe inn for å finne en løsning.

Dette er bare noen av tingene som har gjort at Airbnb i skrivende stund er større enn fem av de største hotellkjedene i verden, til sammen. I tiden fremover kommer vi til å se en enda større økning i plattformtjenester, rett og slett fordi dette er en smartere måte å utføre arbeid på. Man senker transaksjonskostnader for forbrukerne og det er mye lettere å finne frem til ressurser gjennom plattformer.

Har du tatt i bruk noen av tjenestene Airbnb tilbyr?

4 thoughts on “Airbnb – verdens største hotellkjede

  1. Et veldig interessant og velskrevet innlegg synes jeg. Du forklarer veldig godt hva konseptet Airbnb går ut på, og jeg synes det er fint at du legger ved link slik at man kan lese mer om deres konsept. Fint hvordan du har satt opp transaksjonskostnader som punkter nedover slik at det blir godt med luft gjennom hele innlegget. Du forklarer veldig godt hvordan Airbnb senker sine transaksjonskostnader.

    Interessant konsept for øvrig, som virkelig har utfordret hotellkjedene verden over. Ser blant annet at Marriott, verdens største hotellkjede, har inngått et samarbeid med Airbnb.

  2. Her har du skrevet et veldig godt og interessant innlegg Mats! Airbnb er et nydelig eksempel på delingsøkonomi, og det forklarer du også på en lett og forståelig måte. Liker også oppsettet ditt, med korte avsnitt isteden for en lang og tung tekst! Bra jobbet! 🙂

  3. Detta var bra skrivet, Mats! Gillade uppsättet du skrivit allt på med bra och läsbara avsnitt, och lärde mig mer om airbnb än jag visste från förr 🙂

Legg igjen en kommentar til Robert Sagaas Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *